måndag 26 januari 2009

Jesus

Hittade det här i går. Det är ju bara inte helt kosher.

"GRAVIDRYTMIK: Tanken med gruppen är att få slappna av och sjunga tillsammans. Vi börjar varje gång med avslappningsövningar och fortsätter med både vaggsånger och roliga barnsånger."

Finns det inte frikyrkor för sånt?

Och missförstå mig nu inte, jag har inget emot barnsånger, tvärtom: sen när barnet är här tänker jag släppa mig hur lallig som helst, kanske till och med före för det ska ju kunna höra mig från typ vecka 24 tror jag. Men det här med gruppverksamhet... jag vet inte. Får bara bilden av en ring med gravida, stånkande kvinnor som sitter på golvet, håller varandra i handen och svajar från sida till sida och sjunger Kumbaya. Att nej tack, inte för mig.

Så har vi inte bestämt oss för det där med förberedelsekurs ännu – om vi ska gå, och var vi ska gå. De ordnas av bland annat Helsingfors stad och Folkhälsan. Lutar nog mot att vi ska gå, jag tror det kan vara lugnande när jag är lite (tja, egentligen inte så lite heller!) förskräckt av hela tanken på förlossningen. Och så tror jag att speciellt träffarna efter förlossningen kan vara givande, det vill säga att träffa andra föräldrar och nyfödda, för har som sagt inte många barn i vår bekantskapskrets.

Men så var det ju det där med gruppverksamhet och att hålla varandra i handen... Jag är helt med på att lära mig om amning, smärtstillande, skriktolkning, vad man gör när barnet är sjukt och andra praktiska saker – men jag vet inte om jag är den som vill sitta och gruppanalysera hur allt KÄNNS vet ni, och dissekera parförhållandet, sexualiteten, Föräldraskapet med stort F och ja, äh, det känns lite "svenskt" bara. Och så är det faktiskt så att jag och A talar om sådant ändå, hemma, vi två. Och det är ju det som räknas. Jag behöver inte blanda in fler än oss. Men alla kanske inte har ett sådant förhållande och behöver då lite hjälp med snacket?

Att kumbaya på er!

4 kommentarer:

  1. oh my. gravidrytmik? he. låter mycket steiner! min man gick i steiner-skolan o han fick faktiskt villkor i drejning. :)

    jag tyckte förberedelsekursen lät lite för svensk men det beror säkert mycket på gruppen också! bor ni förresten i centrala h-fors? på rådgivningen sa de att det finns ett ställe var man kan träffa andra som nyligen fått barn men jag kommer inte ihåg vad det heter.

    SvaraRadera
  2. De menade säkert familjecentret på Tavastvägen? www.hel.fi/familjecentret

    Och jo, har hört/läst så många olika åsikter om de olika kurserna att vet inte vad jag ska tro. Men tänker att det knappast skadar att testa heller, blir det för traumatiskt går jag ut! ;)

    Villkor i drejning... vad ska man säga åt det? :D

    SvaraRadera
  3. Arbis förberedelsekurs är kiva. En pensionerad fräsch och trevlig barnmorska berättar ett och annat. Typ hur sista tiden av graviditeten kan bli, förlossningen + tips (också till pappan, första tiden hemma, osv. Den är trevlig eftersom hon inte glömmer pappan, man håller inga händer, man sjunger inte, osv. Man sitter och lyssnar på henne och situationen är väldigt relaxed så man kan bra fråga nånting suspekt om man känner för det.

    SvaraRadera
  4. Låter ju bra det där! Om jag har förstått rätt (vilket inte alls är säkert ;D ) så är arbiskursen mera koncentrerad på själva förlossningen, medan de andra också handlar om tiden efter att barnet fötts...?

    SvaraRadera