fredag 16 januari 2009

Fest!

Har rett ut detaljerna kring mamma- och föräldraledigheterna och det visar sig att jag får full lön de första tre månaderna! KALAS! Det hade jag inte räknat med.

Om jag nu förstått allt rätt alltså. Tror det. Fick det grundligt förklarat i ett bra mejl från lönekontoret, de ska ju nog ha koll.

Folkpensionsanstalten är däremot riktigt sjuuukt dålig på att förklara det hela. Systemet är krångligt upplagt från början och delas in i mamma-, pappa-, föräldra- och vårdledighet. Det kan jag förstå, för alla familjer måste ju ges möjlighet att göra så som det passar dem bäst. Men så hjälper det ju inte precis att de dessutom räknar ledigheten i vardagar. Inte i veckor eller månader alltså. Dessutom förväntas man förstå att det går 6 vardagar på en vecka, inte fem och inte sju. Man får alltså inte ersättning för söndagar, utan då ska man tydligen ha någon annan att ta hand om barnet/barnen!?

Så, kära FPA, jag har ett litet tips! På startsidan kunde ni förklara systemet i några enkla meningar, va? Den största förbättringen skulle vara att tala om till exempel tre veckor och fyra månader i stället för 18 respektive 105 vardagar. För jag förstod systemet först när en kompis förklarade det för mig så här:

– mammaledigheten inleds en månad före beräknad nedkomst och varar i fyra månader
– föräldraledigheten de följande sex månaderna kan tas av antingen mamma eller pappa eller delas mellan dem
– pappaledigheten är de tre veckor som pappa kan ta ut när som helst under dessa första tio månader, det vill säga också samtidigt som mamma är ledig. Många tar ut den när barnet föds.
– om pappan tar ut de två sista veckorna av föräldraledigheten belönas han med två veckor förlängd pappaledighet, så det blir en månad totalt. Det är det som kallas pappamånaden.

Efter det är det vårdledighet eller dagis som gäller. Och jo, krångligt låter det visst ändå. Mera detaljer finns på FPA:s sidor, här.

Så gäller ju största delen av informationen (inte bara på FPA utan i familjebroschyrerna och föräldraskapsböckerna också) bara dem som lever i det vanliga heteroförhållandet mamma-pappa-barn. Singelföräldrar, regnbågsfamiljer och de som bor med vänner eller familj får stå ut med ännu mera byråkrati. Och fördomar, eller så kallade traditionella familjevärderingar... men det är en annan diskussion, ska återkomma till det senare.

Vill avsluta med något positivt, så tänker helt enkelt hylla babylådan! (Som officiellt heter moderskapsförpackning men vad fan, den innehåller babykläder som det nu verkligen inte är meningen att bara mamman ska se till att barnet får på sig!) Det här är alltså rätt unikt, har jag förstått rätt finns den inte ens i de andra nordiska länderna. Startpaketet verkar vara mycket uppskattat, jag har hört många skryta med lådan. Och jag minns när vi var efter den med min mamma när min lillebror föddes! Bifogar bild för lådan år 2008, det kommer ny design med lite nya färger i april tror jag. Är ni sjukligt intresserade av närbilder på babykläder kan ni läsa mera om lådan här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar