torsdag 29 januari 2009

Artigt värre

Jag tror att en man just steg upp för mig i spåran för att jag såg så gravid ut! Antingen putar magen extra mycket denna arla morgonstund eller så var han annars bara artig, mot kvinnor eller alla medmänniskor?
Hur som helst blev jag väldigt förskräckt och misstänksam. I Finland är det ju lite så att man tror att folk som söker kontakt med en i kollektiva färdmedel antingen är berusade eller spritt språngande galna! :) Men den här karln var nog bara snäll - och utländsk, kan jag väl nog tillägga.

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt att nå'n förstår att ge plats! Du ser säkert mera damig ut nu med din ännu lilla mage.

    SvaraRadera
  2. Höhö, samma sak som att om någon pratar med dig på bussen så är det endera en turist eller nån som är full.

    SvaraRadera
  3. Kanske det var du som var full? ;)

    SvaraRadera
  4. Jo alltså vi kunde ju alla verkligen bli bättre på att vara lite artigare mot våra medpassagerare – inte så att man nu behöver utbyta sin livshistoria med dem som sitter bredvid en men ja, åtminstone inte gå omkring som värre zombies. :) Men jag tror det är på väg i en bättre riktning! I går till exempel, när jag var på väg hem i samma spårvagn, så kom det in en mamma med en 2-åring, utan vagn. Då steg en gammal, krokig och mycket skruttig man upp och ville ge sin plats åt barnet. Mamman blev nästan generad (för mannen såg verkligen ut att behöva platsen själv) och tackade först nej – och då plötsligt vaknade också de andra passagerarna ur sin dvala och var och varannan steg upp och erbjöd platser åt både gubben och mamman och barnet!

    Att sånt. Utveckling. I kollektivtrafiken. Spännande.

    SvaraRadera