tisdag 20 oktober 2009

Mitt i kaoset

Bara en snabb liten rapport för vi är mitt i köksrenoveringen och allt är ganska kaotiskt. Men vi överlever nog, ska rymma till mor/mormor i ett par dagar tills det lugnar sig bara...

Vad lilla S gjort sedan Stockholm:

1) Döpts. Det gick jättebra, vi hade hela tillställningen med prästen och laxsmörgåsar och kaka hos morfar som var jättestolt och glad, och så var närmaste familjen och gudföräldrarna med så vi var inte för många utan just passligt, det blev så varm och fin stämning. Dottern klagade lite just före dopet men när vi stämde upp till psalm blev hon lugn och bara tittade på oss. Sen inspekterade hon prästen och tyckte tydligen han var lugnande (eller tråkig ;D ) för hon somnade ganska snabbt sen. Prästen sade för övrigt efter dopet att "Man märker att er släkt tycker om att sjunga", hahaha! Kanske borde bjuda in hela släkten och sjunga psalmer varje kväll vid läggdags...

2) Varit på 3-månadersgranskning, och fått sin första spruta! Det var värre för mor än för dotter tror jag, jag var riktigt nervös och det skar i hjärtat när hon skrek. Men hon slutade snabbt och blev nöjd och glad igen så inte var det så farligt. Fast sen var hon trött och gnällig hela eftermiddagen och kvällen stackarn. Bestämde oss inte ännu om vi ska vara med i pneumokockvaccinundersökningen, ska fundera till nästa gång. Vikten hade gått upp strax under 200g per vecka och längden var 62 cm, så helt enligt den heliga kurvan då.

3) Lärt sig en massa. Varje vecka är det nya ljud som gäller, som att hon lärt sig tjuta av glädje och inte bara skrika av irritation. Så provar hon på olika konsonanter också, och jag pratar tillbaka och härmar och skrattar både åt henne åt mig själv med våra "ukku, ukku" och "äguu". ;D ;D Så har hon börjat ta i saker, tugga på dem, river pappan sin i skägget och mamman i håret, rev just bort pappans glasögon också och smakade på dem lite... huvudet håller hon jättefint och tycker om att öva att stå, ibland är det nästan svårt att ha henne att sitta för hon vill så gärna dra upp sig i stående ställning. Ska öva lite mera att vara på mage och att vända sig från rygg till mage och tvärtom, för jag såg i dag på babyträffen att ett par bebisar som är en halv månad äldre än hon har börjat lära sig det så fick prestationsångest, hahaha.

Nu tror jag vi ska göra ett försök med badandet, det har inte varit särskilt populärt hittills. Men bäst att bli ren nu när vi inte sen är hemma på ett par dagar!

Till slut ett tips: renovera inte när du har en baby att ta hand om. Suck och stön alltså. Som om man inte hade tillräckligt att fundera på menar jag... men försöker bara tänka att det snart är över. Snart. Snaaaart... kanske.

2 kommentarer:

  1. jo men de rullande bebisarna kanske inte kan säga "ukku ukku" eller "aguu". så att!

    ses i morgon så kan vi jämföra ;)

    -puva

    SvaraRadera
  2. jag diggar speciellt formuleringen "prästen och kaka och laxsmörgåsar" ;D

    SvaraRadera