måndag 12 oktober 2009

Härlig resa

Det var så skönt att vara i Stockholm och ha semester några dagar! Eller ja, ledig är jag ju hela tiden, men var roligt att ha A med också och göra något annorlunda, helt enkelt.

Var lite spänd för hur det skulle gå med hela babyn men det gick jättebra. Vi åkte båt till Stockholm och det var ju bara att rulla ombord, rymdes bra in i hytten med vår vagn och kunde till och med ha båda nedre sängarna nedfällda. Fick lite turas om med att sitta och äta på restaurangen på vägen dit för dottern uppskattade inte riktigt att sitta stilla, men hon somnade till efterrätten sen.

I Stockholm gick vi mest i butiker, bodde vid Stureplan och där fanns ju en massa att shoppa, bara att spatsera längs Biblioteksgatan eller upp längs Kungsgatan. Så lade vi också ner en dag på Söder, sköna kvarter. Favoritbutiken där är Grandpa på Södermannagatan, och runt den finns en massa annat skoj, som till exempel vintagemöbelbutiken Södra skattkammaren, ack om jag vore miljonär... eller ens tiotusenär, tack!

Så gällde det att komma ihåg att ta fikapaus tillräckligt ofta, mitt blodsocker sjunker annars också fort och just nu med amningen blir jag extra lätt både trött, hungrig och törstig. Och så vill man ju gärna sätta sig ner och amma innan vår baby blir riktigt rabiat för då blir jag själv så svettig... men det gick bra för det mesta! NK:s amningsrum var fint och lugnt med snygga tapeter, PUB:s servicerum var mera kliniskt (och kostade 10 kr) men rent och praktiskt ändå. Klart plus jämfört med skötrummen här i Helsingfors som ofta är ganska sunkiga.

Gick också förvånansvärt bra att gå på stan hela dagen, jag hade trott att vi skulle behöva ta oss till hotellet för paus ibland. Men när dottern blev trött på att ligga så hade vi henne i bärselen en stund i stället (inomhus helst, men korta stunder utomhus satte jag sovpåsen omkring henne så hon inte frös) och hon var hur nöjd som helst. Restaurangbesök kvällstid var inte särskilt populära men det goda med hotell är ju att det finns roomservice! LYX, rekommenderas för trötta föräldrar! Kanske man skulle ta in på hotell här hemma i Helsingfors en natt, hehe...

A shoppade som vanligt som en tok (han är bra på att hitta sånt han gillar) och jag lyckades köpa en tröja och två blusar åt mig själv. Skönt att inte shoppa ensam så behövde jag inte ha vagnen med i provrummet. Första gången på typ ett år som jag kände mig snygg i nåt jag provade, vilken lycka!

Och förutom alla härliga vintagebutiker, och inredningsbutiker, och godisaffärer och allt annat mysigt som bara svenskar hittar på, så finns det fina baby&barnbutiker också. Polarn o Pyret är lite billigare i Sverige än här, men blev inget inköp där den här gången utan satsade på en jättefin mössa från Designtorget i stället. Så är ju Sverigebesök jättebra om man vill köpa svenska böcker, det blir säkert roligt sen när barnböcker är mer aktuella. Den här gången fick lilla S (eller främst mamma) nöja sig med en kopia av Pek-Elvis med viktiga ord som "frisyr" och "gitarr"!

Trevligt hade vi alltså, det var roligt att resan var en så positiv upplevelse. Ser redan fram emot att planera någon ny, för tror det blir bara roligare att resa med dottern ju äldre hon är. Redan nästa år uppskattar hon säkert till exempel att titta på andra båtar från hyttfönstret, eller att kolla in de dansande mumintrollen eller bollhavet från tryggt avstånd. Viktigast är säkert att man inte tröttar ut barnet med för mycket nya intryck och upplevelser, och inte tröttar ut sig själv heller så man bara är stressad och nervös – då är ju resan ingen njutning. Men vi lyckades ganska bra med att både ta det lugnt och upptäcka stan, så fint gick det! Och roligt att hon ännu är så liten att vi främst gjorde vuxensaker, för om ett par år är det väl mest barngrejer som gäller. Då blir det säkert att besöka Junibacken i stället för att dricka latte på Söder... men det är långt dit, allt har sin tid!

1 kommentar:

  1. åååå vad underbart det låter :) o vad bra av er att fara iväg, nu vet ni att det funkar&vågar er på nya äventyr. jeejee.

    SvaraRadera