tisdag 17 februari 2009

Lektyr

Funderar på att skaffa lite böcker om den här gravidjuttun. Typ What to expect when you're expecting, som de läser i alla amerikanska filmer. :D

Jag köpte Du ska bli pappa av Dick Sundevall åt A, den är rätt okej, ganska kaxig men lite rolig – läs korta utdrag på www.farsa.nu, till exempel om hur förlossningen är ett maratonlopp, höhö. (Boken är bättre än utdragen, faktiskt.)

Nå, egentligen känns det lite onödigt att köpa en massa böcker som jag är intresserad av bara under några månader av mitt liv (för även om det kan bli fler barn lär man ju inte vara lika tokig i detaljerna nästa gång?). Så jag kollade in bibliotekens utbud, och gissa var de har största utbudet svenskspråkiga graviditetshandböcker? I GRANKULLA, förstås. Där har de till exempel "På smällen! från A till bebis", av Hannah Rosander och Ann Söderlund som jag tycker är en rolig tjej, "Gravid! 9 månader av väntan" av Katerina Janouch som brukar vara intressant att läsa, samt "Bebisbekännelser: guide för nybörjarföräldrar av Lotta Sjöberg som jag fastnade för bara för att rubriken låter som just vad jag behöver. En nybörjarguide, tack. Så ska väl kolla in dem åtminstone, är ju gratis faktiskt.

Men, nån som har tips på bra, vettiga och framför allt ärliga böcker som inte bara handlar om hur FANTASTISKT det hela är?

I guiden vi fick från rådgivningen står det för övrigt för vecka 19 att "Bara du själv kan veta vad du behöver för att vara lycklig och må bra." Sånt tjafs, jag vet ju för fan inte ens vad jag vill äta till middag, jag behöver all hjälp i världen!

3 kommentarer:

  1. Det finns en jättebra bok på Akademen som handlar om hela barndomen, från 0-16 år, skrivet av någon slags psykolog eller barnläkare, där hon tar upp alla olika utvecklingsfaser ett barn går igenom och hur man ska hantera dem. Boken hade fått jättebra recensioner såg jag. Skulle vara en investering som man har nytta av i många år.

    SvaraRadera
  2. hahha, samma här! e så beslutsfattarhandikappad att jag helst skulle vilja ha manualer åtminstone för följande:

    -vad man tar på sig när man går till jobbet
    -vad man äter till middag, en veckomeny
    -vad man köper i födelsedagspresent åt sin vän/sambo (det behövs visserligen alltid)

    + en grej som man kan fästa vid sina nycklar, sin plånbok och sin telefon och sen trycker man på en knapp och så piper det så man vet var man lagt dessa.

    tack!

    -pu

    p.s. What to expect... blabalbla lånade jag alltså av en vän till mej och den är helt okej tyckte jag. Förstås amerikansk på så vis att man alltid ska "ask your physician" för säkerhets skull gällande precis allt men helt saklig.

    SvaraRadera
  3. På bibban M&M i Esbo finns några bra böcker att låna. Lånas ut mot hembesök. :-)

    Typ:

    - Stora barnboken (allt)
    - Fråga Malin (fråga-svar)
    - babymassage
    - diverse annat fint

    Här får man också veckomenyer och annat. ;-)

    SvaraRadera