lördag 7 februari 2009

Barnvagnsdjungeln, del 1 - och Mamalicious!

Vi vågade oss in i barnvagnsdjungeln i dag, och hittade till och med ut med livet i behåll! Hade hört via djungeltrumman att paradisön Drumsö har en bra barnvagnsbutik med vänlig service – på svenska till och med - och det stämde. Vaunuaitta heter den, har helt skaplig nätsida också. Så vi tog ett djupt andetag, stegade in och hittade genast en proffsig djungelguide. Vår första fråga löd ungefär "Vad är det man ska fråga?!" men bra gick det ändå.

Kraven är ungefär följande: skapliga hjul med en bredd på max 62 cm så vi ryms in i alla spårvagnar (trafikverket påstår iaf själv att 62 cm ska gå bra). Med den bredden som max är vagnalternativen faktiskt inte alls många, så det underlättar ju en del. Så har vi tänkt oss en vagn med sittdel som man lägger in en bärkass/lift i det första halvåret. Verkar praktiskt.

Guiden hittade två modeller som vi gillade, en Teutonia "Fun" och en Gesslein "F6". Båda ungefär i samma prisklass (och hjälp vad dyra!) och båda har sina plus och minus. Båda har svängbara men rätt stora hjul framtill vilket ju gör det mycket lättare att röra sig i butiker och annars också i stadsmiljö. Teutonias hjulbredd är bara 54 cm vilket ju också gör den mycket mindre att förvara i hallen och det är ju bra.

Men med Gesslein (61 cm) fick man mycket mera för priset: bland annat extra hjul, alltså stora vinterhjul, för de dagar då det är mycket snö och ingen hunnit ploga. Det gick jättelätt att byta! Gesslein har dessutom ett handtag som man kan svänga åt båda håll, och den verkade mycket lättare att fälla ihop. Och den går att kombinera med babyskydd/bilstol också, om man inte behöver hela vagnen med sig.

Nå, vi har ju inte skyndsamt att köpa precis. Men åtminstone vet vi nu ungefär vad vi ska titta efter! Butikernas webbsidor är förresten ibland nästan bättre än tillverkarnas. Kolla till exempel in Teutonia Fun här och här, och Gesslein F6 här och här. Om det intresserar. ;) Dessutom kan man hitta billigare vagnar (och säkert annat också) via nätbutiker än i vanliga butiker, till exempel på Vauvatar.fi.

Så till dagens största glädjeämne: Vero Moda i Kampen har plötsligt ett stort hörn med Mamalicious-kläder!! Det hade jag inte märkt tidigare, så blev jätteglad! Annars är mammaklädsutbudet ungefär H&M eller postorder, och det finns faktiskt inte särskilt mycket som jag tycker är snyggt. Men Mamalicious har en hel del fint!

Vad annat... ja, rundan till barnvagnar och mammakläder slutade med att vi köpte en Playstation 3, hahaha! Måste passa på att köpa leksaker åt oss också, innan vi kommer på den befängda idén att leksaker ska köpas åt barn... ;) Så nu ska vi spela Grand Theft Auto IV i några timmar misstänker jag. ;D

4 kommentarer:

  1. Åtminstone på bilden är den gröna vagnen (glömde redan vad märket hette) vänd så att bebin tittar åt det håll den åker och inte på den som skuffar. Kan man välja åkhåll på den modellen? Åtminstone när barnet är mindre än ett år gammalt skulle jag själv vilja att bebin är vänd mot den som skuffar vagnen, det känns liksom... tryggare? Vet int - en kombinationsvagn verkar vettigast, att man kan använda den i olika lägen och så. Då kunde man ju vända på den sedan när barnet är större och nyfiknare och hellre tittar på bilar och citykaniner än på morsan. Så tänker jag.

    -pu

    SvaraRadera
  2. jag har också blivit förtjust i mamalicious. :) där i kampen finns även bebes som säljer b.la. mamalicous-kläder. var där häromdagen o de hade måga sådana plagg som jag inte hittade på vero moda. kolla www.bebes.fi

    SvaraRadera
  3. Jo den gröna vagnen kan man vända åt båda hållen med bara ett klick och ett lätt lyft - hela vagnen väger bara 9 kilo så sitt/liggdelen var jättelätt.

    Den andra går nog också att vända men det gick inte lika fort. Fast det behöver ju knappast gå så fort heller. :)

    Ska försöka kolla efter begagnade vagnar också, nu när man vet lite vad man är ute efter - men det kan ju nog vara svårt att hitta&veta att den är i gott skick?

    Och jo, Bebes är bra! De har ju flera andra märken än mamalicious va? fast jag ska försöka hålla mig, jag behöver egentligen inte så mycket mammakläder, har en massa tunikor som säkert går över magen rätt länge. Bra mode nu! Och tur att jag inte har ett jobb där jag behöver klä mig stiligt i kavaj och grejer, det lät jobbigt att hitta sådant Hups! finns ju verkligen inte många butiker. :(

    SvaraRadera
  4. Haha, jo jag var redan i full färd med att plocka åt mig Mamalicous-kläder i Vero Moda senast jag var där, innan jag fattade att det var mammakläder :) Så snygga är de jo!

    SvaraRadera