måndag 6 april 2009

Kroppsobservationer

1) Jag är nu officiellt en ko. I går när jag njöt av en pyjamasdag i soffan var plötsligt vänstra sidan av min pyjamasskjorta helt blöt! En stor våt fläck som luktade... tja, babyspytta faktiskt. Najs. Tidigare har det bara kommit någon droppe per dag men nu är det nog bara att köpa inlägg.

2) Min napa har flyttat till höger. Totalsajko. Jag inbillar mig inte, har noga studerat den både här uppifrån och i spegeln och bett A kolla också. Och den är minst en, kanske två, centimeter längre högerut än tidigare. Dessutom börjar det synas en mörk linje vertikal ovanför naveln (linea negra väl) och den är mera till vänster än i mitten. Denna asymmetri är ju helt ofarlig, men den stör mig.

3) De förändringar som kommit redan tidigare blir bara tydligare. Magen växer, sendraget i benen har blivit värre (men har det bara på morgonen alltså, när jag sträcker på mig när jag vaknar) och värken i blygdbenet har spritt sig till svanskotan. Och inget kan man göra åt det, annat än hoppas att det inte blir värre. En del är ju tvungna att sjukskriva sig för foglossning... men för mig verkar det nog rätt lugnt än så länge.

Det känns faktiskt konstigt när ens kropp förändras så mycket utan att man själv kan göra något åt saken eller ens alltid förstår vad det är den hittar på. Hittills i mitt liv har jag kunnat kontrollera hur min kropp ser ut, eller åtminstone kunnat förklara förändringarna – bilringar har berott på öl, ryggvärk på träningsbrist osv. Så nu gäller det väl verkligen att fokusera på målet, att komma ihåg att det här ska vara värt mödan liksom. Och att intala sig att man fortfarande är vacker. Det är lite svårt ibland. Jag vet inte, andra kvinnor kanske känner sig otroligt kvinnliga när det rinner mjölk ur deras bröst? Jag kände mig inte särskilt sexig av att lukta babyspyor.

Så jag försöker allt jag kan att intala mig själv att jag är drop dead gorgeous. A hjälper förstås, men jag tror det är viktigt att man gör det själv också, tänker "Jag är hot, jag är hot, jag är hot, och tro inget annat." Eller åtminstone: "Jag kan BLI hot, det tar bara lite längre än förr". ;D

För i lördags när vi skulle på bröllop tog det mig två timmar att göra mig färdig, när jag normalt är klar på en halv. Det är liksom jobbigare att raka benen när man inte räcks lika lätt, och att torka håret när man får så hett och blir flåsig och svettig, för att inte tala om sminket som kräver mycket större ansträngning när ringarna under ögonen är mörkare och finnarna är så mycket fler... blä.

Men samtidigt blir det ju lite en ritual, det där att göra sig färdig. Det funkade den här gången, förvandlingsprocessen gjorde mig riktigt snygg, så då var jag ju nöjd sen. Hon ligger nog mest mellan öronen ändå, den där elefantnunnan.

3 kommentarer:

  1. DU e de finaste jag vet, du är de finaste på jo-orden! Glöm inte det! Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Mamma har alltid rätt. Så det så. Kram!

    SvaraRadera