torsdag 15 juli 2010

Mat åt ettåring

Före jag fick barn, eller egentligen ännu några månader efteråt, hade jag någon sorts vision om att jag skulle storkoka och frysa in grönsaksmos själv och skära upp plockmat för små händer och en liten mun till varje måltid, typ. För att det är hälsosamt och gott och billigt osv.

Att MUAAAHAHAHAHA, jag vill inte ens veta hur stort mitt bidrag till bonapilttiburksberget är vid det här laget... det har oftast blivit burk till både lunch, mellanmål och middag. Så nu vet ni det. Och inte tycker jag det egentligen är någon fara, så där näringsmässigt sett alltså – dottern lever ju och mår bra och verkar ha tillräckligt med hull och energi. Men burkarna är ju ett helvete att bära hem och till glasinsamlingen och man får lite andnöd när man tänker på hur mycket de har kostat under året.

Men eftersom plockmat och vuxenmat den senaste tiden börjat intressera tjejen allt mer är planen nu att hon ska nöja sig med det samma som vi äter, för det mesta åtminstone. Hon får ju äta de flesta råvarorna nu, så utmaningen är egentligen bara att man själv borde äta någorlunda regelbundet och ens lite hälsosamt. Det mesta går ju att tillreda så att man lägger till de starkaste kryddorna (som de fem klyftorna vitlök) först efter att man lagt upp barnets portion.

Så, nu vill jag ha alla tips på barnvänlig, lättlagad mat som vuxna också tycker om! I går blev det köttfärsbiff med potatis och sallad (körsbärstomater är en stor favorit just nu). I dag blir det kanske... någon soppa? Makaronilåda? Fiskpinnar? Eh... hur ska man göra det här så man inte behöver återuppleva barndomens skollunchmeny? Och visst finns det färdigmat som är okej att äta också?

3 kommentarer:

  1. Jag är själv rätt dålig på mat men här kommer några tips:

    Spenatplättar med lingonsylt (jättelätt att laga med frysspenat) eller någo andra plättar med morot/zuchini.

    Nån gryta. Tex karelsk stek med grönsaker i ugnen. Fixar sig själv i ugnen.

    Couscous med broiler och grönsaker. Går jättesnabbt att fixa.

    Nypotatis med äggröra (kokt hackat ägg, lite smör och dill).

    Grönsakswok med ris eller nudlar.

    Olika grönsakssoppor, tex morot med potatis, eller batat, eller blomkål eller nåt med kokos.

    Okej. Nu slutar jag.

    SvaraRadera
  2. Oj TACK! Blir ju helt inspirerad! :D I dag blev det makaronilåda och det gick ner i ett huj, jee!

    SvaraRadera
  3. Lasagne (går ju oxå att göra jättegod med tex gestost och aubergine), risotto (går att variera i all oändlighet, tar ju ganska länge, å andra sidan behöver man inte göra så mkt annat än bara vänta), lax i alla former brukar ju vara en hit bland både barn&vuxna. sen tycker jag själv att gratäng med rödbeta, malet kött och getost e supergott o enkelt, men vet inte om jag skulle vilja tvätta S efteråt ;D

    SvaraRadera