måndag 12 april 2010

Lås och bom på tuttarna

Nu är det slut på amningen. Bestämde mig på lördag natt. Eller egentligen var det mitt alter ego Monstermamman som bestämde sig för att hon var så förbannat trött på att det skriks och skriks efter bröstet mitt i natten, men jag har hållit fast vid det och bra verkar det gå!

I går var en lite gnällig dag och i natt var vi vakna från cirka 3.30 till 5, men sömnen har strulat tidigare i veckan också trots nattamning så kan inte säkert säga att det beror på amningsstopp. Kan eventuellt vara tänderna, hon har fått sin tredje och fjärde i rask takt och jag tycker mig se en femte komma fram också.

Något väldigt långt minne verkar bebisar inte ha, i går sökte dottern fortfarande bröstet men i dag verkar hon inte hitta det längre! Och flaskan har fort börjat funka, fantastiskt! Nu gick det 60 ml före morgongröten och 120 ml efter lunch utan problem, vilket är mycket jämfört med de noll milliliter hon tog ur flaska för någon vecka sedan.

Så de intima detaljerna ännu: brösten värker och är sprängfyllda, trots att jag skurit ner i en vecka eller nästan två. Har pumpat lite för att lätta på trycket men läste att man ska pumpa lite och sällan och helst inte alls för att få mjölken att sina. Vart all denna mjölk ska försvinna förstår jag inte? Upptas av kroppen visst men ööh... Nå vi får väl se om ett par dagar. Man borde väl njuta av att ha något som fyller upp bh:n nu för snart ska det väl finnas bara två russin kvar? (Lovar rapportera även om det. ;D )

3 kommentarer:

  1. exakt HUR har du fått henne att ta tuttflaskan?

    här kommer det inte att gå. det bara gör det inte. jag kommer att amma henne tills hon börjar skolan. jag kommer att vara tvungen att smyga runt skolgården under rasterna, ställa mig bakom en buske och snabbt som attan knäppa upp min trench så att hon kan smita in för en liten slurk. uff.

    SvaraRadera
  2. aijo: skriv gärna uppföljning, det här är intressant!

    SvaraRadera
  3. Jag trodde inte heller det skulle gå. Första dagen utan bröst var det nog lite jobbigt, men till slut blev hon väl tillräckligt törstig för att prova lite. Och andra dagen gick det redan ett par deciliter som sagt! Och i dag har det gått utan problem. Hon har helt glömt bröstet och har börjat göra smackljud när hon ser flaskan. ;D

    SvaraRadera