onsdag 7 april 2010

Att stänga kranarna

Alla tips för hur man slutar amma tas emot med stor tacksamhet! Har nu ammat nästan lika länge som jag var gravid och börjar vilja ha min kropp tillbaka. Tycker jag gjort mitt bästa nu liksom.

Men hur ska man sluta, smidigt? Har försökt skära ner men dottern river i min blus, suger på min axeln och biter mig i kinden så helt smärtfritt verkar det inte gå trots att flaskan ä n t l i g e n börjat duga. Och smärtfritt är det väl inte heller att sluta helt tvärt och stå ut med sprängfyllda Dolly Partons? Då måste man säkert pumpa lite? Men hur länge?

Surfade in på en amningsstödsida för att få svar men blev avskräckt av rubriken om hur man avvänjer fyraåringar från bröstet. FYRAåringar. (Om ni blev nyfikna, eller någon gång behöver av-tissutera en fyraåring, så stod det bland annat att man inte ska fresta barnet genom att visa sig barbröstad i till exempel bastun.)

Har inte sökt hjälp på nätet sedan dess - är rädd att amningskonspirationen i så fall skulle lura mig med "tips" om hur jag slutar och att jag sedan alldeles för sent skulle märka att "tipsen" egentligen bara fått mig att öka på mjölkproduktionen så den räcker till dotterns tonår och lite till.

3 kommentarer:

  1. Har nu i några veckor, ammat bara 1-2 gånger per dag. Ibland för att han visat att det är just vad han vill men oftare för att jag ännu en tid vill amma 1 gång per dag. Men fast det ibland gått över 30 h mellan amningar så känns det nog inte alls i mina bröst mera. Och om hon tar flaska så kan du ju alltid ge flaska före hon kommer på att hon vill ha mjölk och då borde det ju gå ganska bra.

    Hade ju inte egentligen någo tips men ville nu bara kommentera.

    SvaraRadera
  2. http://www.babyidea.fi/palstat/list.php?26

    verkar vara ett helt vettigt forum?

    puva.ratata.fi

    SvaraRadera
  3. om du vill kan du fråga M för hon slutade helt amma lilla E för typ en månad sen och jag tror det har gått jättebra. så hon kan säkert ha värdefulla tips :)

    SvaraRadera