måndag 4 maj 2009

Några siffror

4: veckor jag har kvar på jobbet. Känns både skönt och lite skrämmande. Tror inte jag skulle orka jobba längre än så, samtidigt känns det vemodigt att bli borta och inte riktigt veta när jag kommer tillbaka.

11: timmar jag sovit, eller försökt sova. Är förkyld igen och har hostat och snorat mig igenom natten. Stackars A hölls också vaken och måste dessutom stiga upp och gå på jobb, jag är ledig i dag.

02: klockslaget vår efterfest på första maj tog slut. Inte kan man ju sluta när det är som roligast! Andra maj var det sedan komatillstånd som gällde, men vad gör det.

26: centimeter på SF-måttet (symfys-fundus, dvs från blygdbenet till livmoderns övre kant). Helt på kurvan, och ändå täcks folk hela tiden påstå att jag har en enoooorm mage! Fräcka jävlar, varför i all världen tror de sig ha rätt att kommentera min kropp hela tiden!?

78,1: kilon jag väger just nu. Rådgivningstanten var lite förskräckt över att jag stigit nästan ett kilo i veckan de senaste två månaderna men tja, det är faktiskt bara fyra kilo över min originalvikt. Visserligen har jag gått upp nio kilo om man räknar från de fem jag gick ner i början... men jag tänker inte ta nån stress över det här, jag mår ju bra och alla sockervärden etc ser också bra ut så TYST säger jag bara, låt mig vara.

67: dagar kvar till beräknad nedkomst. Jag tror jag börjar vänja mig vid tanken så småningom, eller så är jag bara inne i en lugn period. Har läst Amelia Baby (både årets och fjolårets, och Amelia Vänta barn också! ;D ) och tycker de var jättebra, inte alls fåniga utan lämpligt skojiga och kaxiga och med rätt mängd fakta om graviditeten, förlossningen och vardagen med barnet: sömn, sjukdom, mat, amning, barnvagnar, tygblöjor, parförhållandet, tankar om föräldraskap, ja, allt. Välkomna hem till mig och läsa, alla som vill ha en introduktion till gravidlivet.

Men fatta alltså, mindre än tio veckor kvar! Tror det är dags att börja förbereda lite här hemma, så att vi först får vänja oss vid att det står en vagga i sovrummet, och sedan får vänja oss vid att den har ett innehåll... :)

1 kommentar:

  1. Äh, nu blev jag lite arg på rådgivningstanten faktiskt, som skräms om viktökningen. Medeltalet för vecka 30 är tydligen 8,5 kilo så då är mina 9 ju helt "rätt", om något nu alls ska räknas som rätt.

    1,5 kilo för fostret, 1,8 för livmoder, moderkaka och fostervatten, 1,3 för bara blodökningen, och 3,5 i resten av kroppen. Läser jag här alltså:
    http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=12632

    SvaraRadera