lördag 9 maj 2009

Fundersam i regnet

Har inget emot regnet men insåg just att det betyder att jag inte har någon jacka som går över magen på mig. Läder ska man väl inte gå ut i regn med? Jobbar veckoslut och det var tänkt att några timmar av jobbdagen skulle tillbringas utomhus så hmm... nå kanske där finns någon regnjacka att låna.

Så undrar jag när det ska komma något beslut från FPA och hur länge jag sedan måste vänta på babylådan!? Vill ha den NU ju! Lämnade in pappren ett par veckor sedan. Läste att de börjat dela ut den nya nu så blir väl nog modell 2009 för oss, passar säkert bra. Det enda jag är skeptisk till är den persikofärgade mjukdräkten, den är inte särskilt pigg. Men resten är rätt fint. Neutralt, iofs, men det måste det ju vara när innehållet ska passa alla.

Ett annat FPA-ärende jag funderar på är det här med studier. Inte för att jag har några stora ambitioner att studera när jag är hemma med ett barn, men OM man skulle ha lust att tenta bort något, påverkar det min föräldrapenning? Blir lite oklart för mig när det står så här: "Om du har moderskapspenning och börjar arbeta eller studera ska du omgående meddela det till FPA. På det sättet säkrar du att du får moderskapspenningen till rätt belopp och undviker onödigt återkrav." Öh?

Men nåjoo, chanserna att jag skulle hitta på att studera är väl ändå rätt minimala, så inte ska jag stressa över det där. Större chans är det väl att jag hittar på att jobba något smått, men då får jag registrera det som söndagsjobb så det inte påverkar stödet: "Söndagsarbete påverkar inte dagpenningen, som endast betalas för vardagar." Underligt system. ;D

Och på tal om jobb, bara FEMTON jobbdagar kvar nu. Huu! Känns ganska skrämmande. Eller konstigt, alltså, när jag inte vet hur länge jag är borta sen. Det hinner ju hända vad som helst på jobbet medan jag är borta, och så känns det underligt att gå in i en period på flera månader utan dagliga jobbutmaningar och vuxenkontakt. Men det känns säkert annorlunda sen när man verkligen har barnet i sin famn, va? Mest handlar det väl om att vi står inför en så totalt omvälvande och annorlunda ny vardag.

Och barnet, om ni undrar, bara fortsätter sparka. Var på gravidyoga i veckan (jätteskönt!) men Bebis förstod sig inte alls på att vara lugn och zen utan härjade på som värsta duracellkaninen. Undrar om han/hon tänker vara lika vild sedan utanför magen? Som Vilda bebin som hänger i lampan och badar i diskhon. Sötast i världen blir vårt barn iaf, det vet jag ju. ;)

2 kommentarer:

  1. Vad ska man göra med glidmedlet i förpackningen? Säkert bra att ha men det på nåt vänster hoppade i mina ögon. :)

    SvaraRadera
  2. Ja vad tror du man ska göra med det? ;D

    Handlar kanske om att underlätta & uppmuntra till det där med tumistid? inte vet jag. :)

    SvaraRadera