tisdag 15 juni 2010

Bilstolshelvetet

Håhhå. Den här babybusinessen med alla förbannade prylar och tillbehör som behöver skaffas (ja, behöver = en del är faktiskt rätt så nödvändiga) gör mig ofta riktigt galen. Regeln är nämligen att försäljarna oftast är ena riktiga blodsugare som sällan vet mera än att de vill ha alla dina pengar och att du, väl, vill ha Bara Det Bästa För Ditt Barn. (Finns givetvis undantag, dvs försäljare som är riktigt proffsiga och insatta och inte bara nappar tag i din plånbok genast men tyvärr hör de till undantagen.)

Har senaste veckorna slöjagat ny barnbilstol samt paraplyvagn för resor och bara blivit snurriga så fort vi begett oss in i någon butik, eftersom vi mött så vitt skilda pris- och kvalitetklasser, och försäljare som säger än det ena, än det andra. Särskilt bilstolsutbudet är väldigt förvirrande eftersom det finns olika regler och råd i EU och Skandinavien.

För att nu förkorta denna historia och inte ge er en lång rad svordomar om oinsatta, inkompetenta försäljare samt hysteriska diskussioner på nätforum säger jag bara att jag kom fram till följande: Enligt olycksstatistiken i Europa dör och skadas mycket färre småbarn i trafiken i Sverige än i något annat EU-land, och det här lär ska bero på att de svenska trafikreglerna kräver att småbarn färdas i en bilstol med ryggen i färdriktning dvs baklänges. Och visst, vi kör bil väldigt sällan och jag tror inte risken att vi krockar är väldigt stor (knack knack) men för att jag ska hålla mig lugn blev det nu en Britax Multi Tech som dottern kan sitta säkert i (med ryggen i färdriktning) i några år framåt. Hett tips: stolen i fråga är på stamkundsrabatt för 279 på Stocka hela juni, men vi köpte den från Lastenturva där vi för paketpriset 349 även fick en Britax paraplyvagn och de dessutom installerade stolen i vår bil helt gratis! DET kallar jag service!

Ni som vill läsa mera om bilstolssäkerhet, kolla in denna svenska sida med statistik och allt: NTF om barn i bil. Och lita inte automatiskt på försäljarnas "sakkunskap", och inte heller på konsumenttest (bland annat Autoliittos) utan syna dem noga: konsumenttest poängsätter inte bara säkerhet utan också användarvänlighet och bland annat utseende, så den stol (eller vagn/säng/cykelhjälm osv) som får högst poäng behöver inte automatiskt vara den som är säkrast – tvärtom kan den ha fått sina höga poäng för att den är skön att titta på. Och det är ju inte alltid bara utseendet man prioriterar. ;)

2 kommentarer:

  1. Vet precis vad du talar om då du beskriver det oändliga utbudet på både nödvändigt och mycket onödigt. Hur skall en som är ny i den den här världen klara sig?
    Bilstolen verkar som en vettig investering med tanke på att den dessutom kan användas så länge :)

    SvaraRadera
  2. Urf. Jag orkade inte ge mig ut i djungeln men det ångrar jag lite. Vi ropade in en använd Brio Zento på huuto.net... priset var billigt men visst, önskar att jag hade läst på lite mer först. Vi tänkte att vi kör bil så jättesällan att vi inte ids sätta våra få slantar på en ny, och Brio är ju svenskt och bra så en sådan blev det. Fick sedan lite ångest när jag läste om stolen i fråga på nätet. Och inte hade den klarat sig så bra i nåt säkerhetstest heller. Min sambo fick mig på andra tankar när han sade att om den nu var livsfarlig skulle den knappast ens finnas till salu utan förbjudas av nån myndighet(Zento är en modell som alltså går att få som ny fortfarande, hehe). Nå, stolen är helt bra, och vi skaffade ett extra nackstöd för bekvämlighet (som hon ständigt plockar bort).

    SvaraRadera