onsdag 31 mars 2010

Parkrapport

(I väntan på reserapporten som alltså ännu inte blivit skriven för att jag har så mycket att säga!)

SANDLÅDA – ingen sand, lite lera (muta, ett till mycket fint ord!) men mest stenhård snö. I väntan på vår.

PULKA – jag såg ett leende eller två hos dottern men hon gav mig också många misstänksamma blickar. I väntan på nästa år.

RUTSCHKANA – nej vi provade inte egentligen den, inte på riktigt iaf. Kan ju inte riktigt släppa ner henne för den ensam och jag hade inte rätt byxor för att rutscha i den själv utan att fastna i slasket.

KLÄTTERSTÄLLNIGN – överkurs. Hur vågar folk släppa sina barn nära den?!

GUNGHÄST/-KROKODIL/-PANDA, alltså såndärna djur som gungar ni vet (måste helt klart jobba på mitt mammavokabulär!) – ja, skoj!

GUNGA – mycket populär. Alla som har en bebis som kan sitta ska genast prova en babygunga! Min bebis fullkomligen tjöt av glädje, nämligen.

Annars så är ju bebins rätt till fri rörlighet synnerligen motarbetad av den arma vinterkrigsmundering som heter vattentät overall, men det ska väl gå bättre om några veckor, eftersom snön smälter och dottern utvecklas i rasande takt? Ett annat problem är att även mor borde klä sig i denna mundering. Gummistövlar kan jag gå med på. Gummibyxor however... nej. Men om någon har tips på var man får en snygg regnkappa, alltså en som jag täcks gå och dricka latte i också (hahaha), tipsa mig genast!

Till slut ett tips eller två för inköp av bebisytterplagg:
1) Fråga försäljarna, gärna i några olika butiker. De vet det mesta.
2) Prova. Jag hade lätt tagit en overall i en eller två storlekar för stor och då skulle rörligheten vara ännu mera begränsad. De storlekar jag följt för vanliga bodyn stämde inte med ytterplaggen!
3) Med lager-på-lager principen får man plagg som fungerar under flera olika säsonger = sparar pengar. Nu fleece + skal, snart bara skal alltså.

Ja och så till slut en observation om svensk säkerhet: tittade på Polarn o pyrets fina overaller men förstod inte varför de i småbarnsstorlek inte hade huva, för jag tycker själv en huva kan vara praktiskt vid regn och annat rusk. Försäljaren förklarade då att materialet är vind- och vattentätt därför inte får täcka huvudet. På grund av storkningsrisken. Jaha, sade jag oförstående och vandrade över till Jesper Junior i stället.

Den regnkappa jag söker för mig själv ska för övrigt ha huva den med. Jag lovar att inte sätta den på mig bak och fram och storkna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar