torsdag 12 november 2009

Rutiner och stugfeber

Tänkte ta det lite lugnare den här veckan för att försöka få koll på när dottern egentligen vill sova men inte vet jag, har inte riktigt blivit klokare ännu. Var hemma både måndag och tisdag och fick sådan stugfeber av det att jag sedan var ute på stan hela onsdagen och tja, hon sov faktiskt nästan bättre av det än av att vara hemma.

Jag skulle vilja att hon sov ett par timmar i sträck under dagen. På det sättet skulle hon säkert orka bättre när hon är vaken och dessutom skulle jag ha bättre tid att göra något vettigt medan hon sover. Nu sover hon ofta bara 30-45 minuter och så är hon vaken 60-90 minuter och somnar sedan igen. Jag tror hon kanske skulle vara mindre gnällig på kvällarna om hon hade bättre sovrutiner under dagen?

Försöker skriva upp hur hon sover, hittills så här:
TISDAG 10.11
mat 07.15, sover 7.30-10, äter
äter&sover 11.30-12.15,
äter&sover 13.30-14.30, äter
äter&sover 16.15-16.45
äter&sover 17.45-18.30
äter ett par gånger, leker,
gnäller, äter & somnar 21.00
vaknar, äter&somnar 21.35
sover till 08.30 = 11h

ONSDAG 11.11
vaknar&äter 8.30, leker och umgås
sover i vagnen 9.45-10.15 (vi går till Familjecentret)
leker och umgås, äter 11.30,
sover i vagnen (vi promenerar till centrum) 12-12.45
vaken (kafé), äter 13.30 och somnar i vagnen,
vaknar en stund kl.15 men sover vidare till 16.
Ammar kl.16, vaken&nöjd, äter ur flaska 50ml (!!!)
gnäller&äter&somnar kl.18.30
vaknar 19.15, leker, äter, badar
nattning 20.45-21.30, somnar för natten till 7.45

TORSDAG 12.11
vaknar 7.45, äter&umgås, somnar om 9.00


... och nu sover hon ännu och jag funderar om vi ska gå på babybio kl.11? Eller om vi bara ska bli hemma och ta det lugnt? Tycker nog att vi båda mådde bättre av att vara lite på vift i går. Eller så är det bara som jag intalar mig för att inte behöva bli hemma och sitta. ;D

Och ja, de tre utropstecknena om flaskätandet: det var Ainus naturgumminapp som äntligen dög! :D Vet inte om det är formen eller materialet eller att det är ett lite större hål i den som gjorde susen, men när dottern tidigare bara tuggat på napparna så tog hon i går i med riktigt kraftiga sugtag och den halva deci jag fyllt flaskan med försvann ganska fort! HURRA!

Och nu vaknade hon. 45 minuter är ganska max för dagssömn för tillfället alltså, om hon inte rullar i vagnen och bara somnar om. Hmm hmm.

1 kommentar:

  1. jag har förstått att babyns sömncykel är ca 45 minuter, så om inte barnet blir vyssjat tillbaka till sömns av t.ex. vagnen som är i rullning, då vaknar babyn. så att hon sover 45min hemma är kanske helt naturligt, det gör vår dotter också - max 45 min alltså. hmh. hon sover som bäst i sin vagn inne i vårt sovrum, ska kolla hur länge hon gör det.

    annars tror jag nog att rutiner är av godo. inte för att vi har några :-/

    ...och innan jag hunnit posta detta inlägg har svärmor varit här efter en utlandsresa, förstås varit inne och nosat på babyn i vagnen, och - tadaa! - så vaknar hon! ALKSDHFOIEBYR()#TQOB(YEHNOICDV ÖAJKB

    -svärmors mardröm

    SvaraRadera