torsdag 12 november 2009

Bio och swine flu

Klockan är för mycket så ska försöka skriva kort och sedan sooovaaa... zzzz... men det här har jag funderat på i dag:

1) Babybion. Var ganska skoj faktiskt, gick förvånansvärt bra för dottern var nöjd igenom hela filmen på sin filt framför mig. Ammade ett par gånger och bytte blöjor – inne i salen alltså, Libero stod för blöjor och skötunderlag, medan Ikea hade sponsorerat med barnstolar och mjukisdjur och sånt. Och man fick köpa popcorn och godis inne i salen, mycket praktiskt! Ska nog gå på nytt. Inte för filmens skull (i dag var det Fame, mer förutsägbar film har jag sällan sett men inte kan/vill man ju riktigt se något som kräver hjärnverksamhet heller) men för att det var en rolig programpunkt och botade min stugfeber. Fast skulle nog vara skoj att ha fler mamma/pappalediga kompisar alltså, var ju lite slött att gå ensam. Har faktiskt känt mig lite ensam hela veckan men tror det är mest för att jag försökt vara hemma lite mera (och till exempel tackade nej till en tjejträff) för att få koll på våra rutiner lite... månne det inte blir bättre nu när det blir veckoslut igen.

2) Svininfluensa, åter. I Sverige har de nu beslutat sig för att trots allt vaccinera också de som är under 3 år gamla, för att vaccinet nu anses tillräckligt säkert (efter någon spansk studie). Samtidigt konstaterar de att influensan slår till extra hårt mot småbarn: de flesta klarar den bra, men den åldersgruppen är överrepresenterad bland dem som behöver sjukhusvård. Så nu undrar jag, fortfarande: VARFÖR FÅR INTE JAG VACCIN VA? Om det genom modersmjölken kunde skydda dottern? Saxat från Institutet för hälsa och välfärd THL:

2. Kan en baby, som är endast ett par månader gammal, vaccineras mot influensa? Varför vaccineras inte barn under sex månader?

Spädbarn, som är ett par månader gamla, vaccineras inte. Vaccineringen ges tidigast i sex månaders ålder. En baby under sex månader kan skyddas genom modersmjölken, om mamman vaccineras. Man vet också att vaccination under graviditeten skyddar i viss utsträckning babyn som föds. I fråga om barn under sex månader har inte de undersökningar som krävs för att få försäljningstillstånd gjorts, så vaccinet är inte licensierat för den här åldersgruppen.

Fast inte är jag egentligen så rädd (isf hade jag ju inte vågat mig på bio och haft dottern på en filt på golvet bland en massa ungar som lånade hennes leksaker... öh) men ibland slår oron liksom till.

3) Flaskan, den flaskan. Dög inte lika bra i dag som i går, hon lekte med den mer än hon sög men var inte arg åtminstone. Men jag är fortfarande hoppfull, för jag såg ju i går att det kan fungera så vi fortsätter öva!

4) Rutinerna. Fortsätter med sömndagbok, ska göra det i en vecka utan att tänka så mycket och sedan försöka titta och analysera lite. I dag var längsta dagssömnen 2,5 timmar men före den var hon vaken så gott som hela dagen – babybion var väl för spännande, hehe... inte är det helt lätt det här, med att välja om vi ska sitta hemma eller ränna runt, svårt att hitta någon gyllene medelväg. Men kanske det kommer med tiden.

Oj. Blev visst inte så kort. Gonatt!

1 kommentar:

  1. Låter skoj med babybio! Verkar ju som ett suveränt koncept med gratis blöjor och allt! :D

    Intressant också med sömndagboken, låter som en bra idé! Hoppas det hjälper till att få bättre rutiner som passar er alla!

    SvaraRadera