torsdag 12 augusti 2010

Lekparksregler

Hmm. En farfar jag inte känner tog just emot min dotter när hon åkte ner för rutchkanan (med fötterna före och på mage som vanligt) och så sade han åt mig att hon kan stöta hakan så där. Öh. Det händer ganska ofta att någon annan förälder tar i henne för att de tror hon ska stöta sig, och ja, hon är ganska vild och snabb men jag påstår nog att jag som hennes mor har ganska bra koll på vad hon klarar av och vad som är farligt. Dessutom vill jag hon ska få öva sig klättra och härja bäst hon vill! Så tassarna bort tack och det samma med de där "ta nu hand om din unge"-blickarna.

Sen är det också intressant att kolla hur snabbt föräldrarna ingriper när barnen tar varandras spadar och bollar. Finns tydligen tiotals olika skolor för hur ingripandet ska gå till och det är nog bara en minoritet (=jag) som tycker knoddarna ska få öva upp sina diplomatiska kunskaper så långt det går, dvs reda ut det själva så länge ingen börjar sparka och slå. För visst är det ju okej att låna andras leksaker, inte lär man sig några lekar om alla bara sitter med en egen boll!?

Tycker jag. Vad tycker ni?

4 kommentarer:

  1. jag håller så med dig! ändå märker jag att jag kanske ingriper lite snabbare än jag skulle vilja, men mest för de andra föräldrarnas skull. jag fattar inte riktigt varför jag har en känsla av att jag måste visa för DEM att jag nog har koll på vad jag gör. äh.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med, och jag försöker ingripa så sent som möjligt. Men om den andra förälderna är noggrann med att deras barn inte får ta nåt av mitt barn, då har jag ju svårt att tillåta att mitt barn tar nåt av det. Så mycket beror väl på den andras föräldrar, vilket ju är synd. Bäst sku det vara om de reder upp det själv.

    Och sen tycker jag nog att man ska låta barnet leka och klättra. Eftersom Arthur också kan göra sånt han inte riktigt kontrollerar står jag nära, men försöker förbjuda så lite som möjligt i lek och motionväg.

    SvaraRadera
  3. Bra poänger! jag tycker det e så fint att lille V har lärt sig fråga "saako lainata" på finska - och också använder frasen flitigt och får däffö prova en massa leksaker&stuff. Senast i måndags sai han lainata en kickbike i parken av en stor pojke :)

    SvaraRadera
  4. Puva: visst konstigt hur mycket man bryr sig om andra föräldrars tankar!

    Michaela: Arthur och S fick ju öva på det här i går, jag tyckte de klarade det ganska bra. Men så är de båda ganska viljestarka och inte särskilt blyga, jag kanske skulle ingripa mera om S gick fram till någon liten, blyg och försvarslös typ och tog hans leksaker.

    Johanna: bra tips, det ska jag lära S!

    SvaraRadera