söndag 27 december 2009

Sova hela natten

I natt gjorde vi det! Lilla S sov nästan tolv timmar i sträck och jag själv över åtta, hääääärligt!

Ska se nu om det här bara berodde på julutmattning eller om det fortsätter likadant. Hemligheten är i så fall 1) kvällsgröt, stor portion, samt mycket mat under dagen, och 2) sovpåse, alltså den som kom med mammalådan - den går inte att sparka av sig så hon kan inte vakna av att hon fryser! Dessutom sover jag lugnare när jag inte behöver kolla om hon har täcket på, vilket kanske leder till att jag sover igenom också hennes nattliga stånkanden och inte går och petar på henne i onödan?

Inte vet jag, men håller tummarna för att det ska vara lika i natt för både babyn och föräldrarna har varit så glada i dag när vi sovit så gott!

Julen gick för övrigt bra, fick ett berg av julklappar men inte alls lika mycket onödigt som jag hade fasat för utan en hel del nyttigheter och några riktigt fina leksaker och kläder. Före jul var dottern lite febrig av sina vaccin (rota, kombon och pneumokock) men det gick om sen, hon fick en par panadol första dagen när hon var som varmast. Ganska nöjd var hon trots allt, sov lite mer än vanligt kanske. Och nu vet jag hur hon känns när hon har feber på riktigt, hon var riktigt het i hela kroppen och det kändes i händerna och på kinderna på ett helt annat sätt än de tiotals gånger jag stressat över att hon varit lite svettig tidigare. Ja, och 7,5 kg och 66,5 cm är hon nu, rådgivningsgubben var riktigt nöjd och berömde igen hur stadig hon är och hur fin hud hon har: "Smörjer ni in henne med nåt?" undrade han och jag svarade "Nej, men hon badar inte särskilt ofta..." Hahaha! Fast en gång i veckan ska väl nog räcka när hon är så här liten?

Annars fortsätter hon härja på, gillar att ta av sig sockorna och blir mer och mer avancerad med sina leksaker. Hon fick en såndär Brio-tax i julklapp och när den rullar för långt bort drar hon i snöret så den kommer tillbaka! Så gillar hon att rulla själv också, från rygg till mage, samt förstås att tugga på precis allt hon får tag på. Presentpappren och -snörena under julen var förstås en stor hit, och vi måste nog börja bli noggrannare med att plocka undan saker från golv och bord så hon inte får tag på något farligt.

Så mest sitter vi och förundras över allt hon redan kan ("Titta, hon visade tungan åt mig!" hahaha) och faktiskt är allt ganska jättebra just nu, A är dessutom ledig från jobbet i en vecka så han hinner njuta mera av dottern och jag hinner vila! Och i kväll ska vi få lite gäster. Skönt skönt med jullov!

1 kommentar:

  1. Grattis!! Fantastiska grejer!! :D

    Jag ser mycket fram emot att kunna ge fast föda åt vår parvel... men tror inte det kommer att ändra på nåt väsentligt vad gäller sömnen.

    Men, jag är glad för alla babymorsor som får sova. Och S är en riktig charmpuppa!

    -puva

    SvaraRadera