onsdag 9 december 2009

Planen

Så här ser vårt dygn ut:

8.30: vaknar, umgås, säger hejdå åt pappa, läser tidningen i sängen, äter morgonmål.
10-11: förmiddagslur, mamma dricker kaffe och sätter på en tvätt
12.00: lunch, mamma kommer ihåg att äta själv också och att både mor och barn ska ha d-vitamin
12.30-14: dagssömn ute i vagn, mamma går på promenad eller ens till butiken så hon får frisk luft och bebins sömn varar i ca två timmar
14-16: vi gör något roligt, typ får besök eller hänger tvätt (hahaha)
16-17: bebis tar eftermiddagslur och är pigg och glad när pappa kommer hem
17-18.30: lek och stoj, middag då mamma och pappa äter vid bordet som riktiga vuxna (inte i tv-soffan)
18.30-19: vilostund (helst en kvällslur)
19-20: lugnare kvällsumgänge, eventuellt bad eller nakupelleshow (bebis, inte jag)
20.00: pyjamasdags och nattning
20.30: bebis sover till morgonen, mamma och pappa degar en stund och lägger sig sedan i tid, senast 22.30.

Visst är det perfekt? Så synd att detta dygn bara existerar i mina drömmar, buaaahahahaha. Några dagar har det hållit ganska bra, men det kräver att jag faktiskt stiger upp (och väcker vår bebis) klockan 8.30 när A går på jobb. Gör jag det funkar resten av dagen mycket fint. Och 8.30 är ju faktiskt inte okristligt tidigt, åtminstone inte om man går och lägger sig i tid och faktiskt får sovet om natten.

Men i natt somnade jag först vid midnatt, vaknade för amning klockan 02, slocknade med dottern vid bröstet, vaknade klockan 04 i panik för att hon låg så nära sängkanten, flyttade henne till egen säng, låg och stirrade i taket och lyssnade på snarkljud från pappa och bebis till klockan 05 när dottern ville ha mera mat, ammade och flyttade igen henne tillbaka till egen säng och låg själv vaken till 06 fast hon sov, stön. Sen sov jag till 8.30 när pappa for på jobb och han samtidigt flyttade hungriga dottern till mitt bröst, och så somnade vi båda om och vaknade klockan 10. Vilket inte är så farligt för sedan steg vi upp, i motsats till i går när vi sov till 11.30... sover vi så länge så blir dagssömnen strulig hela dagen, vilket leder till trötthet och gnäll på kvällen och jobbig nattning, vilket leder till dåliga nerver och sämre sömn, igen. Uuuuääääh. RUTINER, ja, de är faktiskt till för att följas...

Mål för resten av veckan:
- jag ska lägga mig i sängen vid tie, läsa lite, och SOMNA.
- jag ska stiga upp halv nie.
- är jag trött under dagen ska jag ta en tupplur samtidigt som dottern.

Sen när jag fått det här under kontroll ska jag jobba på att se till att det finns mat hemma så jag faktiskt äter lunch varje dag.

Det kan väl inte vara så svårt? Va? VA?

3 kommentarer:

  1. I feel you. T.ex. igår somnade barnet vid 9 tiden, vaknade ett par timmar senare, var vaken till 2, jag somnade först kl 3, han ville få mat kl 4, jag var vaken till 5, sov tre timmar, sen var det dags att amma igen och sen sov vi till elva. Orkar inte ens tänka på rutiner... Suck.

    SvaraRadera
  2. Det är jätte, jättesvårt.

    -puva

    SvaraRadera
  3. Haha, ja precis. Jag hoppas att vi fâr nânsorts ordning pâ livet när Pappan i huset är julledig o kan stiga upp o underhâlla sonen med tuppen - de smâ liven kanske somnar om omedelbums efter varje amning/prupp/gnissel men... O varför skrivs det inte om DET i alla sov-biblar? Att mamman ligger vaken mitt i natten o läser o egentligen är lika mycket i behov av sovträning?

    SvaraRadera