torsdag 28 oktober 2010

Amning, åter

Kolla kommentarerna på detta amningsinlägg igen. Det är nog galet hur mycket åsikter amning framkallar. Oberoende av hur kort eller lång tid man ammar finns det alltid någon som tycker man är konstig.

Jag trodde vi i Finland ammar betydligt mera än vad det står i den här artikeln men tydligen inte. Bara var tredje finsk mamma fortsätter amma i fyra månader. Av all amningspropaganda där ute trodde jag ju typ jag var ond som nekade dottern bröstet vid nio månader när rådgivningen sade tolv... Fast jag undrar vad det betyder det där egentligen och om undersökningen är rätt citerad. Jag slutade ju nog helamma vid fyra månader, efter det fick dottern lite puréer redan, så är det helamningen de menar i undersökningen eller delamningen? Det att bara en procent helammar i ett halvt år tycker jag inte alls är chockerande, är ju nog en stor utmaning att aldrig ge en endaste droppe ersättning under det första halvåret, med allt vad djävulspåfundet bröstpumpen innebär....

Hur som helst, den där amningspropagandan och allt snack om hur viktigt det är att amma länge tycker jag nästan har motsatt effekt, dvs det höjs sedan många röster för hur mammor ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp och inte behöva känna press att fortsätta amma om de tycker det är svårt. Och det håller jag helt med om, till 100 procent. Men jag tror på riktigt man möter fler fördomar om man ammar ett barn som redan fyllt ett än om man flaskmatar ett som är under ett halvt.

Så försök nu komma ihåg, när ni tycker till om amning, att alla mammor gärna skulle få bestämma själva utan att behöva tycka och bry sig så mycket om hur "alla andra" gör. Amningen är fin och bekväm då när den funkar bra, men barn dör inte av att få Nan1. Särskilt inte om livet är lättare för alla inblandade så.

1 kommentar:

  1. De menar nog helamning i undersökningen, för rekommendationerna (Unicef och WHO) är att hel-amma i 6 månader och amma vid sidan om riktig mat upp till 2 år. Jag håller helt med om att var och en ska få bestämma själv - däremot är jag nog ganska "outspoken" om amning här, eftersom jag anser att mammor har rätt att ha RÄTT information, så att de kan göra en "informed choice" när de väljer. (Ursäkta svengelskan, är trööööööttt...)

    Eftersom amning i England hör till ovanligheterna flyger det en massa skräp info omkring, som att ersättning skulle vara mera näringsrikt osv. Denna vecka var det en barnmorska och amningsexpert (visade sig senare att hon var fake) på en populär morgonshow som påstod att det är lika skadligt att amma som att ge coca-cola åt ett barn eftersom bröstmjölk är så sött. Ännu dummare enligt henne att amma när barnet vill, eftersom man ju inte heller skulle låta ett barn äta godis hela dagen lång. Såna "expertutlåtanden" kan mycket väl vara en avgörande faktor för en mamma som just ska föda, eller som kämpar med amning.

    Om man har all fakta och väljer att inte amma/sluta amma/kombinera med ersättning så är det ok, men ingen ska behöva ångra sitt beslut för att de inte hade alla fakta. Just sayin'. :D

    För övrigt är jag väldigt glad över att du fortsatte blogga, när det slutade knaka i din mage väntade jag ivrigt på nya inlägg om livet med en baby. Du är ju inte mindre mamma för att du nu är en mamma som jobbar - som de säger på engelska, du bär bara en ny mamma-hatt, och den hatten för säkert med en helt ny berg-o-dalbana, så det blir intressant att följa med också i fortsättningen.

    SvaraRadera