måndag 6 juli 2009

Vaken

Jaha. Skulle visserligen ändå ha behövt stiga upp klockan sju för ska på CTG till Kvinnis nu på morgonen men att jag legat vaken i ett par timmar redan känns ju lite onödigt.

Att håhhå. Inte många dagar kvar men nog har de här sista dagarna, nej, veckorna, av graviditeten varit mycket tyngre än jag väntade mig. Eller inte vet jag vad jag väntade mig, kunde väl bara inte föreställa mig att jag skulle ha så här svårt att sova, eller svårt att vara helt enkelt. Är bara så allmänt anfådd, har så hett hela tiden, har täppt näsa och för lite plats för lungorna, har svullna fötter och fingrar som värker (och ansiktet är nog också svullet tror jag bestämt, när jag tittar på bilder av mig, suck) och är så TUNG, är så svårt att stiga upp från både säng och soffa att jag helst bara sitter stilla. Och vare sig jag sitter eller ligger har jag bara obekvämt ändå. Blä.

Det jag har varit mest överraskad av, både i början och i slutet av graviditeten, är hur förbannat trött man blir. Och det är ju inte precis så att man inte hört det förr, att gravida behöver extra vila och jaadajaada. Men jag har nog inte fattat det förrän nu när jag upplevt det.

Och jo, känns lite poänglöst att klaga så här på slutrakan. Men jag kan bara inte förstå varför man inte ska få sova?! Läste nånstans att det är kroppens sätt att vänja en vid sömnlösa nätter. Höh. Tycker ju man skulle behöva samla krafter nu medan det ännu skulle gå.

Nå, snart är det ju över, det här flåsiga elefanttillståndet. Och belöning väntar.

6 kommentarer:

  1. Inte länge kvar! :) O kanske den dessutom börjar komma ut på egen hand före fredag! O nu har du ju en vecka kvar att bara vila och skämma bort dig själv :) Jag borde hämta smoothie ååt dig nån dag :)
    Jag börjar oxå bli helt nervös nu! ;D HUR månne den ser ut? Spännande.

    SvaraRadera
  2. Nånånå, nu håller vi oss lugna. Är det 10 juli så är det 10 juli. Jag lovar att om ni lyckas pricka min födlare så bjuder jag på champagne (alltså sen då ni båda kan dricka igen)!

    Jag tror att det där allmänt tunga tillståndet finns till för att få även de mest förlossningsrädda (iofs en rädsla som jag har stor förståelse för) att tänka att det ska bli skönt att få den där förlossningen ur världen.

    SvaraRadera
  3. Jag antar att det också är en poäng med att man blir så här fed up på sin situation, för då kanske man står ut med födandets våndor när man bara vill att bebin ska UUUUUUT. Eller så försöker jag förklara det för mej själv...

    Jag tycker det är en märklig trötthet, denna graviditetströtthet. Är också vaken om nätterna, vaknar hela tiden, ibland utan att jag fattar varför (antagligen har väl bebin sparkat mig vaken och slutar precis när jag hajar till - eller sen int) och ligger och stirrar i väggen. Ändå stiger jag upp tidigt och bara gör saker på nån sorts autopilot jag inte visste att jag hade. Kanske det är nån sorts träning inför när det sen gäller - men varför är det då inte så här för alla gravida kvinnor?

    Men, håll ut, inte många dagar kvar! Heja heja :)

    -puva

    SvaraRadera
  4. Jag tror det här allmänt tunga tillståndet finns till bara för att göra livet jävligt. :P ;D Tycker ganska många klagar på "orsakslös sömnlöshet" eller vad man nu ska kalla det, förstår liksom inte varför jag ligger vaken?

    Nå, ska kanske inte klaga just nu när man kan sova dagssömn... fast sen efter förlossningen är man väl full med amningshormoner så man orkar med hur lite sömn som helst, visst, va, jo? *hoppfull*

    SvaraRadera
  5. Var nyss och hälsade på en mamma till en 3 veckor gammal pojke (SÖÖÖÖT!) och hon sa att hon "är så trött, i en dimma hela tiden, det spelar liksom ingen roll om det är dag eller natt, jag har ingen dygnsrytm". Ändå såg hon hur pigg ut som helst och orkade hänga med mej i 4 timmar. Så jag antar att om inte babyn är av den mer krävande sorten (den här gossen bara sov, åt, sov, åt, kackade, sov och åt och inget mer) klarar man det på nåt underligt sätt... hoppas jag? Right?

    -puva

    SvaraRadera
  6. autopilot är bara förnamnet... men det sjuka är att i något skede blir det sen ändå hur härligt som helst! sova kan man i graven!

    SvaraRadera